
Franska modeföretaget Lacoste
Lacoste, det franska märket som startades av den franske tennisspelaren René Lacoste, chockade modevärlden nyligen med att byta ut sin berömda logga. Under märkets 85-åriga historia har den gröna krokodilen prytt allt från dess klassiska pikétröjor till skor och klockor. Trots att Lacoste har förnyat sig flera gånger om har loggan alltid behållt sin originaldesign, men nu blir det alltså ändring på det. Beskedet kom lagom till visningen av höst – och vinterkollektionen i Paris. Lacostes designer Felipe Oliveira Baptista har beskrivit den nya kollektionen som en mix mellan Lacostes traditionella stil och high-tech, innovation blandat med komfort. Inspirationen för kollektionen kommer från ett par rymddräkter från 50-talet som Baptista såg på ett museum i Moskva. Genom att inkorporera element från 90-talets gatumode, lyckades han få kläderna att kännas både futuristiska och välbekanta på samma gång. Med en blandning av material som läder, nylon och ull visade Baptista att han är minst lika innovativ som sin föregångare René Lacoste. Frågan är dock vad Monsieur Lacoste skulle säga om att märket nu har bestämt sig för att slopa hans älskade krokodil.
Till stöd för utrotningshotade djur
Så hur kom det sig då att Lacoste lagom till sitt 85-årsjubileum i år bestämde sig för att det var dags att man bytte ut krokodilen ? I grunden ligger ett samarbete med en organisationen International Union for Conservation of Nature (IUCN). Tillsammans har man skapat tio stycken nya loggor, varav var och en består av ett utrotningshotat djur. Man har valt att behålla den gröna färgen med de svarta konturerna som är typiska för Lacostes traditionella logga. Samarbetet som går under namnet “Save our species” kommer att pågå under tre år. Alla intäkter kommer gå till IUCN:s arbete för att skydda dessa arter och för att uppmärksamma projektet ytterligare. Den limiterade kollektionen som hittills bestått av de klassiska, vita pikétröjorna, tillverkades endast i 1775 stycken exemplar. “Save our species”-kollektionen är redan slutsåld och än så länge har Lacoste inte uttalat sig om när nästa upplaga kommer släppas, men uppmanar under tiden sina konsumenter att donera pengar till IUCN. Antagligen skulle René Lacoste, som själv investerade i ett projekt bestående av planteringar av cirka 50.000 träd, vara stolt över initiativet.
Ett moderiktigt beslut
Med sitt nya samarbete visar Lacoste att man inte bara är innovativ i design, utan att man även är förmögen att hänga med i de miljövänliga trenderna inom modeindustrin. Då klädindustrin är en av de mest förorenande industrierna idag, har fler märken börjat förstå vikten av att dra sitt strå till stacken, vilket även blir ett allt vanligare krav från konsumenterna. Förutom det nya projektet tillsammans med IUCN har Lacoste även sedan år 2102 varit med i FN:s program Global Compact, som arbetar för att internationella företag ska ta sitt ansvar när det kommer till att värna om miljön och dess anställda. Om du är passionerad över etiskt mode kan det vara en bra idé vara att göra din röst hörd via ett nyhetsbrev, där du kan dela med dig av den kunskap du har om ämnet. Ju mer detta uppmärksammas och ju mer information som sprids, desto lättare blir det för oss som konsumenter att ta informerade beslut när det kommer till att handla kläder.